Samen met patiënten de zorg verbeteren

Een gesprek met hiv-behandelaren Guido vanden Berk en JoopArends over Value Based HealthCare

Guido van den Berk: ‘Vroeger waren we al blij als het lukte om het hiv-virus te onderdrukken en als de CD4 op peil was. Tegenwoordig begint het dan eigenlijk pas. Daarom zijn we een paar jaar geleden als hiv-behandelteam met elkaar en met onze patiënten in gesprek gegaan. Hoe gaat het nu eigenlijk écht met jullie als patiënt? Wat is voor ons samen het doel van de hiv-zorg? Hoe leggen we de lat nog hoger?’

Op de goede weg

Samen met patiënten de zorg verbeteren. Dat is de kerngedachte van Value Based Health Care. En als je dingen wilt verbeteren, dan heb je doelstellingen nodig om te meten of je op de goede weg bent. Van den Berk: ‘Die doelen noemen we “gezondheidsuitkomsten”.’

Een week voor de afspraak

Sommige gezondheidsuitkomsten kun je in bloed of urine meten, voor andere is de inbreng van de patiënt onmisbaar. Guido van den Berk: ‘Wij proberen de patiënt zich beter voor te laten bereiden op het hiv-consult. We vragen hen om een week voor de afspraak in het ziekenhuis een aantal vragen te beantwoorden. Die vragenlijst hebben we goed uitgetest, maar er zijn natuurlijk nog steeds verbeteringen mogelijk. Zo kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die minder met taal hebben, maar liever met smileys willen aangeven hoe het met ze gaat.’

Patiënten stimuleren

Joop Arends: ‘Deze week kwam een patiënt die zich meerdere keren verontschuldigde omdat hij een A4’tje vol met vragen had meegenomen. Ik zei: ik vind het alleen maar fijn, want zo kunnen we alles to the point bespreken, en weten we zeker dat we niks vergeten. Dat was een heel effectief consult. Met Value Based Health Care proberen we straks de gezondheid van alle patiënten op een dergelijke manier vooraf in kaart te brengen. Patiënten worden door de vragen gestimuleerd om na te denken over wat ze met de dokter of verpleegkundige willen bespreken.’

Open en eerlijk

Guido van den Berk: ‘Vroeger gebeurde het dat ik het tijdens het consult vooral had over allerlei bloeduitslagen. Toen de patiënt al bij de deur stond, kwam ineens ter sprake waar hij echt mee zat. Dat zal met Value Based Health Care niet zo snel meer gebeuren. Voordat je als patiënt op de polikliniek komt, hebben wij je antwoorden op de vragen bekeken. Dat maakt dat je als dokter of verpleegkundige heel gericht kunt ingaan op problemen die spelen.’ Je komt er eerder achter ‘Zo kom je er bijvoorbeeld eerder achter dat iemand een beginnende depressie heeft’, aldus Van den Berk. ‘Seksuele problemen die je anders niet zo makkelijk ter sprake brengt, komen nu wellicht open en eerlijk aan bod. Op deze manier komen wij er ook achter welke problemen bij veel van onze patiënten voorkomen. Zo zien we dat ongeveer de helft van onze patiënten psychische problemen heeft.’

Verbetering

‘Voor elk van de zes gezondheidsuitkomsten vragen we ons af: hoe kunnen we tot verbetering komen? Voor angst en depressiviteit brengen we bijvoorbeeld in kaart wat voor effect het heeft als een patiënt met angst of depressiviteit wordt doorverwezen naar een psycholoog of

psychiater: is er een aanpak die het best werkt?’

Nieuwe manier van werken

Joop Arends: ‘Dit is onze nieuwe manier van werken. Het is net zo’n wezenlijk onderdeel als het bloedonderzoek. Sommige gezondheidsaspecten meten we via je bloed, voor een ander aspect ga je op de weegschaal staan en er zijn ook aspecten die je het best kunt meten via vragen vooraf.’

Tijd

Het invoeren van deze methode kost veel tijd, om met elkaar te overleggen en om het zo te regelen dat de belangrijkste gezondheidsuitkomsten automatisch en duidelijk in de app en op het computerscherm van de dokter en verpleegkundige komen te staan. Als dat eenmaal goed werkt, zorgt Value Based Health Care ervoor dat we de tijd van het consult heel goed kunnen benutten.’

Lees de gehele Value Based HealthCare uitgave (editie 2) via onderstaande link:

https://www.i-am-plus.nl/edities